خانه / هنری / بررسی دلایل موفقیت تولیدات سینمایی حوزه هنری با مضامین اخلاقی و ارزش های هنری، در جشنواره های خارجی

بررسی دلایل موفقیت تولیدات سینمایی حوزه هنری با مضامین اخلاقی و ارزش های هنری، در جشنواره های خارجی

تولیدات سازمان سینمایی حوزه هنری در سه ماهه نخست امسال در ۱۲ جشنواره خارجی به نمایش درآمده اند و هشت اثر موفق به دریافت جوایزی نیز شده اند. به همین بهانه در این مطلب به دلایل موفقیت محصولات حوزه هنری در جشنواره های خارجی و اهمیت حضور در محافل هنری جهانی خواهیم پرداخت.

هر ساله فستیوال های جهانی با سبک و سیاق خاص خود و با رویکردهای گوناگون در مناطق مختلف جهان برگزار می ‌شوند. این جشنواره‌ ها زمینه ای برای توجه بیشتر به آثار تولید شده برتر در سراسر جهان را فراهم و مکان مناسبی برای معرفی تولیدات سینمایی کشورهای مختلف و نوظهور در عرصه‌ سینمایی است. در واقع جشنواره های سینمایی جهان در حکم ویترینی برای ارائه تولیدات هنری و البته صادرات فرهنگ، گفتمان و آداب و رسوم یک کشور به سایر مناطق دنیا و از این حیث حضور بین المللی در جشنواره های معتبر جهانی بسیار حایز اهمیت است.

همچنین حضور سینمای ایران با آثار متنوع در بخش‌های مختلف جشنواره‌ های جهان این نکته را برجسته می‌ کند که در آینده پیش رو می‌ توان به پویایی این سینما امید بست. در واقع این روند اگر منجر به نظام‌ مند شدن چرخه تولید، اکران و عرضه جهانی مناسب فیلم‌ها شود، می ‌تواند بیشترین بهره را برای سینمای ایران داشته باشد.

خوشبختانه در طول دهه‌ گذشته سینمای ایران با همه‌ ضعف ها و محدودیت های موجود توانسته است جایگاه بین المللی و یا به عبارتی توجه جهانی نوینی را نسبت به گذشته از آن خود کند. در این بین سهم سازمان سینمایی سوره وابسته به حوزه هنری نیز قابل اعتناست.

حوزه هنری همه ساله با تولید فیلم های بلند و کوتاه مستند و داستانی و انیمیشن های خوش ساخت موفق به حضور در جشنواره های معتبر و بین المللی شده است. همچنین این نهاد با برگزاری جشنواره های بین المللی سینمایی نظیر جشنواره معتبر فیلم های کوتاه صد ثانیه ای، موفق به تربیت نیروی هنری و کشف استعدادهای جوان شده و ارتباطش را با فستیوال های سینمایی به خصوص جشنواره های فیلم کوتاه در سراسر دنیا محکم تر کرده است. اما حضور پررنگ و موفق حوزه هنری در جشنواره های جهانی تنها به خاطر برگزاری جشنواره های سینمایی استاندارد و کشف و معرفی فیلمسازان جوان و خوش قریحه نیست. این نهاد هنری و مردمی همواره دغدغه هایی خاص و انقلابی را دنبال کرده و خط مشی ای در زمینه تولیدات هنری دارد که توجه به مفاهیم اخلاقی در صدر آنهاست.

تمام ۱۲ اثری که در ماه های اخیر در جشنواره های جهانی خوش درخشیده اند دغدغه هایی شریف٬ اخلاقی و انسان دوستانه دارند. در فیلم «خسته نباشید» دو جوان کرمانی به زن و شوهری که برای دیدن کلوت های منطقه شهداد به ایران آمده اند کمک می کنند تا به هدف شان برسند. هرچند در ابتدا نیت این جوانان کسب درآمد است اما از جایی به بعد قصدشان تنها کمک و رساندن زوج میانسال و میهمان به آرزوی شان است. در فیلم «علمک» روحانی جوان از عمامه اش برای پوشاندن علمک گازی که باعث آسیب دیدن عده ای شده استفاده می کند و به خاطر بی عمامه وارد شدن به مسجد و برگزاری نماز جماعت بدون لباس کامل روحانیت باعث تعجب و حتی خنده عده ای می شود. در مستند درخشان «۱۵۷» کارگردان بیش از هرچیز اثرش را معطوف به تعریف داستان دخترانی می کند که به واسطه حمله نیروهای تکفیری داعش زندگی شان ویران شده است. نگاه انسان دوستانه و صلح طلب کارگردان در همه ابعاد فیلم سایه می اندازد و دل هر انسانی از تماشای این فیلم و شنیدن روایت آنچه جنگ با زندگی دختران حاضر در فیلم کرده است، به درد می آید.

از دیگر دلایل موفقیت و دیده شدن فیلم های حوزه هنری در جشنواره های جهانی به روز بودن این فیلم ها به لحاظ مضمونی و داستانی است. هنرمندان فیلمسازی که در حوزه هنری فعالیت می کنند یا به سفارش این نهاد فیلم می سازند دغدغه هایی به روز دارند و با رصد مسایل، اتفاقات و حوادث جهان و به خصوص منطقه، فیلم هایی در باب موضوعات روز می سازند. بسیاری از فیلم هایی که در سال های اخیر در حوزه هنری تولید شده اند، اشاراتی به رخدادهای منطقه داشته و سعی در افشاگری جنایات تکفیری ها، صهیونیست ها و حامیان شان داشته اند. فیلم های «ولد»٬ «آنتراکت» و «۱۵۷» مستقیما به عواقب وحشتاک جنگ و خشوت و ناآمنی در منطقه می پردازند. در فیلم «ولد» که داستان آن در غزه می گذرد، بیمارستانی زیر بمب و موشک  ارتش اسرائیل قرار دارد و زنی در حال زایمان به خاطر شرایط نابسامان بیمارستان و قطع برق و نبود امکانات درمانی در اولین لحظات مادر شدن و پیش از آن که حتی بتواند فرزندش را در آغوش مادرانه اش بکشد، جان می سپارد. در فیلم «آنتراکت» به کودک کشی در فلسطین توسط نیروهای اشغالگر صهیونیستی اشاره می شود و در فیلم تحسین شده «۱۵۷» داستان تلخ دخترانی روایت می شود که مدتها در دست نیروهای تکفیری داعش اسیر بوده اند و روزهای تلخ و غیر قابل تصوری را تجربه کرده اند.

در کنار مضامین به روز و توجه به مفاهیم اخلاقی، اغلب تولیدات حوزه هنری از استاندارد ساختاری خوبی برخوردارند. در واقع هر چقدر هم یک فیلم به لحاظ قصه و مضمون پیشرو باشد، اگر ساختاری مبتدی، شلخته و غیر استاندارد داشته باشد، نمی تواند در جشنواره های داخلی و خارجی حرفی برای گفتن داشته و توجه مخاطبان را جلب کند. تمامی دوازده اثری که طی ماه های گذشته به جشنواره های جهانی راه یافته اند علاوه بر مضامین به روز و اخلاقی دارای ساختار استاندارد بوده و از حیث ارزش های هنری نیز قابل اعتنا هستند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *