خانه / کارآفرینی / چگونه یک فعالیت صادراتی را آغاز کنیم؟

چگونه یک فعالیت صادراتی را آغاز کنیم؟

تحصیلات نیوز : شما اگر دارای یک کسب و کار هستید یا محصولات با کیفیت و مناسبی را در اختیار دارید، می توانید یک فعالیت صادراتی را  آغاز کنید. توجه به نکات زیر می تواند در موفقیت شما سهم بسزایی ایفا کند.

 

شروع فعالیت بازاریابی
برای شروع فعالیت بازاریابی و صادرات به صورت اصولی پیشنهاد می شود در نخستین گام دانش خود را در این زمینه ارتقا دهید. بدین منظور مطالعه کتابهای مرتبط با بازاریابی، امور گمرکی و ترخیص کالا، قوانین و مقررات صادرات و واردات کالا و اصول و  چارچوب حقوقی قراردادهای بین المللی بازرگانی که از سوی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی ۱ وابسته به وزارت بازرگانی و دیگر موسسات انتشار مییابد، توصیه می شود.
در صورت سکونت در شهر تهران، کلاسهای آموزشی سازمان توسعه تجارت ایران در راستای اقدامات حمایتی این سازمان و به منظور  ارتقاء دانش تخصصی بازرگانی مدیران و کارشناسان بنگاههای تولیدی و صادراتی کشور نیز توصیه می شود. برای دستیابی به دورههای آموزشی این سازمان به بخش تقویم آموزشی سایت سازمان توسعه تجارت ایران ۲ مراجعه نمائید.
علاقمندان در استانهای دیگر نیز میتوانند با مراجعه به اتاق بازرگانی شهر یا استان خود در مورد خدمات آموزشی آنان (در صورت وجود) اطلاعاتی کسب نمایند. برای دستیابی به سایت اتاق بازرگانی استان خود به وب سایت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به آدرسhttp://www.iccim.ir  مراجعه فرمایید.
مرکز آموزش موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی نیز در ۱۰ استان کشور نمایندگی دارد. شرکت در کلاسهای این موسسه نیز برای شما مفید خواهد بود. جهت دستیابی به لیست دورههای آموزشی این سایت به آدرس http://www.itsr.ir  مراجعه فرمایید.

 

مراحل انجام صادرات
انجام صادرات و فروش کالا در بازارهای خارجی از ظرائف و حساسیتهای خاصی برخوردار است، که عدم توجه به آنها ممکن است سرمایه گذاری های انسانی و مالی را در این خصوص به هدر دهد. صادرات مانند هر کار تجاری دیگر نیازمند آینده نگری، برنامه ریزی،  آشنایی با روشهای علمی، تحرک لازم و جلب اعتماد خریداران خارجی است. مراحل صدور کالا را میتوان به شرح زیر فهرست نمود:

۱٫ بازاریابی: اولین و مهمترین قدم در انجام صادرات است. بازاریابی یعنی شناخت بازارهای خارجی و راههای نفوذ به آن که دستیابی به این شناخت از طریق مذاکره با خریداران، استفاده از اطلاعات و آمارهای رسمی، شرکت در نمایشگاههای بین المللی، تماس با رایزنان  بازرگانی در سفارتخانه ها و اتاق های بازرگانی و همچنین استعلام از موسسات بین المللی و مراکزی که در این مورد خدمات ارائه می دهند امکانپذیر است. همچنین شناسائی کالاهای رقیب و کیفیت وقیمت آنها در بازار موردنظر و استفاده از روشهای تبلیغاتی برای معرفی کالا نقش مهمی در موفقیت یک صادرکننده دارند. جهت دریافت فایل آشنایی با روشهای بازاریابی بین المللی می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمائید:

http://tccim.ir/images/docs/internationalmarketing.pdf

۲٫صدور پروفرما (پیش فاکتور): صادرکننده باید پروفرما یا پیش فاکتور را که حاوی مشخصات کالا و فروشنده آن است برای خریدار ارسال نماید. جهت آشنایی و دریافت نمونه اسناد تجاری از جمله پروفرما به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمائید:

http://tccim.ir/sample_docs.aspx

۳٫ تهیه و تدارک و بسته بندی: صادرکننده در این مرحله باید کالا را تهیه و مطابق با توافق به عمل آمده بسته بندی نماید. جهت دریافت مشاوره در زمینه بسته بندی صادراتی میتوانید با گروه بسته بندی سازمان توسعه تجارت به شماره تلفن ۲۲۶۶۲۶۵۳ و یا آدرس اینترنتی زیر تماس حاصل نمائید:

http://farsi.tpo.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=137

 ۴٫ تعیین ارزش گمرکی: ارزش گمرکی عبارتست از بهای سیف ۱ (بهای خرید کالا در مبدأ به اضافه هزینه بیمه و حمل و نقل و باربندی) و کلیه هزینههای مربوط به افتتاح اعتبار یا واریز بروات و همچنین حق استفاده از امتیاز نقشه ، مدل و علامت بازرگانی و سایر حقوق مشابه مربوط به کالا و سایر هزینههایی که به آن کالا تا ورود به اولین دفتر گمرکی تعلق می گیرد که از روی سیاهه خرید یا سایر اسناد تسلیمی صاحب کالا تعیین و براساس نرخ ارز و برابریهای اعلام شده از طرف بانک مرکزی ایران در روز تسلیم اظهارنامه خواهد بود. جهت دریافت اطلاعات مربوط به ارزش پایه گمرکی انواع کالا به آدرس زیر مراجعه نمائید:

http://arzesh.tpo.ir

۵٫ کسب مجوز صدور از ارگانها و سازمانهای ذیربط: پس از بازاریابی صادرکننده باید مجوز صدور کالا را از ارگان-هایی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت،کشاورزی، بهداشت، سازمان ملی استاندارد و یا نهادهای دیگر کسب نماید. لازم به ذکر است دفتر مقررات  صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت به شماره تلفن ۲۲۶۶۲۶۱۱ پاسخگوی متقاضیان در خصوص مقررات بروز صادرات کشور می باشد.
۶٫ اظهار کالا به گمرک: در این مرحله کالا به گمرک حمل می شود و اظهارنامه خروجی یا صادراتی تنظیم و به گمرک ارائه می گردد. پس از ارزیابی کالا و پلمپ کردن بسته ها جواز خروجی (پروانه صادراتی) اخذ می گردد.
۷٫ عقد قرارداد حمل و بیمه: صادرکننده با یکی از شرکتهای معتبر حمل و نقل بین المللی قرارداد حمل امضاء می کند و همچنین کالا را تا رسیدن به مقصد بیمه می کند.
۸٫ دریافت گواهی بازرسی کالا: این گواهی که معمولاً مورد درخواست خریدار است توسط مؤسساتی که موارد توافق طرفین قرار گرفته است صادر می شود.
۹٫ صدور فاکتور و اخذ گواهی مبدا: صادرکننده در این مرحله باید فاکتور فروش کالای خود را صادر و به تأیید اتاق بازرگانی محل  برساند و اتاق بازرگانی در ازای ارائه تصویر پروانه گمرکی، تصویر بارنامه حمل و تصویر فاکتور فروش گواهی مبدأ کالا را صادر خواهد نمود. لازم به ذکر است در حال حاضر صدور گواهی مبدا بصورت فرآیند الکترونیکی و از سامانه یکپارچه گواهی مبدأ اتاق بازرگانی ایران صورت می گیرد. جهت اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمائید.

http://tccim.ir/COO_System.aspx

۱۰ . ارسال کالا: صادرکننده جواز خروجی را به شرکت حمل و نقل تحویل میدهد و شرکت مزبور براساس آن بارنامه حمل صادر و کالا را از گمرک بارگیری و به مقصد حمل می کند.
تعرفه (حقوق ورودی)
تعرفه یا حقوق ورودی عبارت است از مالیات و عوارضی که دولت ها به دلایل حمایتی یا مالی و یا ترکیبی از آنها از کالاها اخذ می شود نیز مرسوم است. در ادامه تقسیمبندیهای متفاوتی از حقوق (Customs Duties) کنند. اصطلاحا این دریافتی به حقوق گمرکی ورودی آمده است:

۱٫ تقسیم بندی تعرفه براساس چگونگی دریافت:
تعرفه ارزشی: تعرفه گمرکی ممکن است براساس ارزش کالا دریافت شود، که در این صورت آن را تعرفه ارزشی می نامند. در این روش، حقوق و عوارض گمرکی کالا یا تعرفه آن درصدی از ارزش آن کالا را تشکیل می دهد که باید به گمرک پرداخت شود.
تعرفه ثابت: تعرفه گمرکی در مواقعی براساس مقدار آن کالا (وزن یا تعداد) وضع می شود.
تعرفه مرکب: تعرفه گمرکی در مواردی براساس ترکیبی از دو روش تعرفه ارزشی و تعرفه ثابت دریافت می شود.
۲٫ تقسیم بندی تعرفه براساس تسهیلات یا تبعیضات: بر مبنای تقسیم بندی دیگری که انگیزه و علل آن، برقراری تسهیلات یا ایجاد  تبعیضات یا موانع، جهت ورود و صدور کالا، کشور، اتحادیه و یا منطقه اقتصادی خاصی باشد تعرفه گمرکی ممکن است یک ستونه یا دو ستونه یا سه ستونه باشد.
تعرفه یک ستونه: تعرفه ای بدون تبعیض است. به طوری که برای کلیه کالاهای وارده از کلیه کشورها به صورت یکسان و بدون انعطاف اجراء می گردد.
تعرفه دو ستونه: در این سیستم تعرفه، برای هر کالایی دو نوع حقوق و عوارض گمرکی وضع شده است. یک نوع آن حد  بالا یا تعرفه  حداکثر است ولی در حد دیگر، مجموعه ای از تعرفه های کاهش یافته برای برخی کشورها است از طریق مذاکره و انعقاد پروتکل و یا  قراردادها به آنها اختصاص می یابد.
تعرفه سه ستونه: تعرفه سه ستونه شکل گسترده تعرفه دو ستونه است که به آن ستون دیگری افزوده شده و در حد پایین تری از  حقوق گمرکی از کشورها تعیین و اعمال میشود، که آن را “سیستم تعرفه های ترجیحی” نیز می نامند. این سیستم برای افزایش تجارت بین اعضاء مختلف در گروه می باشد.
جهت دریافت حقوق ورودی انواع کالا به کشور می توانید به آخرین نسخه کتاب مقررات صادرات و واردات، و همچنین جهت دسترسی به اطلاعات حقوق ورودی انواع کالا به سایر کشورها به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمائید:

http://macmap.org

حمل و نقل بین المللی
برای دست یابی به اطلاعات مربوط به انواع روشهای حملونقل موجود و چگونگی شرایط آن ها و همچنین دریافت لیست شرکت های حملونقل بین المللی می توانید به سایت انجمن سراسری شرکتهای حمل و نقل بینالمللی ایران به آدرس ذیل مراجعه نمائید:

http://www.itair.ir

تسهیلات و حمایت های وبسایت سازمان توسعه تجارت ایران؛
صادرات و واردات:
این قسمت شامل ارائه خدمات و اطلاعاتی در ارتباط با موارد ذیل می باشد:
صادرات غیر نفتی
صادرات خدمات
خدمات بازرگانی (شامل گمرک، استاندارد، بیمه، بانک، ارز و صندوق ضمانت، حمل و نقل، بسته بندی صادراتی و سرمایه- گذاری خارجی)
آمار واردات
ثبت سفارش
آمارهای تجاری:
در این قسمت عملکرد تجارت کشور را به تفکیک سال و ماه می توانید مشاهده نمائید.
قوانین و مقررات:
علاوه بر امکان دریافت کتاب مقررات صادرات و واردات در این قسمت ، اطلاعاتی اعم از قوانین و مقررات تجاری، بخش نامه ها و فرمهای اداری مربوطه قابل استخراج می باشد.
نمایشگاه و هیأت تجاری :
رویدادها و نمایشگاهها :
سازمان توسعه تجارت ایران با هدف گسترش سهم بازار کالاها و خدمات صادراتی کشور، توسعه حضور بنگاههای صادراتی در بازارهای هدف، بخشی از هزینه های برگزاری نمایشگاههای اختصاصی یا شرکت در نمایشگاههای بین المللی را به تشکلها و بنگاه های تولیدی،  صنفی و صادراتی غیردولتی، مبتکرین، مخترعین و کارآفرینان پرداخت خواهد کرد. لیست نمایشگاه های مورد تأیید سازمان توسعه  تجارت ایران در سایت این سازمان موجود می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از موارد عنوان شده می توانید به  سایت فوق الذکر مراجعه یا با دفتر خدمات مشاوره بازاریابی تماس حاصل نمائید.

 

هیأتهای تجاری و بازاریابی:
یکی از اهرمهای مناسب توسعه صادرات وبسط روابط اقتصادی با کشورهای هدف (در سالهای اخیر) اعزام هیأت های تجاری اقتصادی و بازاریابی به کشورهای مذکور بوده است. بی شک با اعزام یک هیأت تجاری به خارج از کشور نسبت به سفرهای تجاری انفرادی می توان به مذاکرات عمق بیشتری بخشید و سرپرستان و مسئولین اینگونه هیأتها در صورت تجربه کافی و انتخاب و اجرای برنامه های مفید و سازنده می توانند حتی در اولین سفر و ملاقات و مذاکره با طرفهای تجاری وایرانی دست به ابتکارات جالبی بزنند که منتهی به عقد قراردادهای قطعی و واقعی تجاری گردد.
به جرأت می توان اظهار نمود که دستاوردهای حرکت های انفرادی و شخصی و مسافرت به کشورهای دیگر حتی اگر به صورت کاملاً علمی و تخصصی برنامهریزی و اجرا گردد، علاوه بر داشتن هزینههای بسیار بالا امکان مذاکره و حضور در جلسات با مقامات ارشد کشور هدف را نخواهد داشت، در حالیکه در حرکتهای جمعی و در قالب یک هیأت، نه فقط تمام مزایایی که در حرکت انفرادی وجود دارد، بلکه دستاوردهای بسیار بالاتر تجاری نصیب شرکتکنندگان میگردد و این در صورتی است که اعزام یک هیأت کاملاً برنامه ریزی شده صورت گیرد.
به استناد بند الف ماده هشت دستورالعمل حمایت از صادرات غیر نفتی کشور و به منظور گسترش سهم بازار کالاها و خدمات صادراتی، حضور و ماندگاری در بازارهای هدف و دستیابی به اهداف صادراتی کشور، پرداخت بخشی از هزینه های پذیرش هیأتهای تجاری، بازاریابی و سرمایه گذاری در صورت تأمین منابع مالی لازم در چارچوب آیین نامه مشخص قابل پرداخت می باشد. علاوه بر سازمان توسعه تجارت ایران، سازمانهای ذیل نیز مجری پذیرش هیئتهای تجاری و بازاریابی می باشند:
۱٫ اتحادیه ها، انجمنها، تشکلهای صادراتی و صندوقهای غیردولتی توسعه صادرات
۲٫ اتاق مرکزی تعاون جمهوری اسلامی ایران
۳٫ اتاقهای بازرگانی و صنایع و معادن
۴٫ شرکتهای خدمات مسافرتی بین المللی مجاز که صلاحیت های فنی و اجرایی آنها به تأئید مراجع ذیربط و سازمان توسعه تجارت ایران رسیده باشد.
۵٫ سازمانهای بازرگانی استانهای کشور
۶٫ نمایندگیها و رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور
۷٫ مجریان نمایشگاههای بین المللی تخصصی – داخلی دارای مجوز
تماس ها و منابع اطلاعات تجاری:
در قسمت تماس های تجاری امکان دسترسی به بانک اطلاعات تماس صادرکنندگان نمونه، دایرکتوری صادرکنندگان کالا، وب سایت اتاق های مشترک بین المللی و اطلاعات مربوط به رویدادهای تجاری کشورهای جهان موجود می باشد. همچنین قسمت منابع اطلاعات تجاری شامل دو بخش اطلاعات داخلی و بین المللی می باشد که آدرس وبسایت نهاد و ارگانهای داخلی و بین المللی دخیل در تجارت کشور را در اختیار مراجعین قرار می دهد. ضمن اینکه در این قسمت گزارشهای کشوری، اطلاعات مربوط به نشریات تجاری و همچنین اطلاعات تماس دفاتر بازرگانی کشورها گردآوری شده است.
رایزنان بازرگانی :
برای دستیابی به اطلاعات بیشتر و همچنین کسب آگاهی از کسب و کار در کشورهای مختلف از لحاظ فعالیتهای بازرگانی، می توان
از کمک رایزنان بازرگانی نیز استفاده نمود. قاعدتاً کشورهایی که در آنها رایزنان بازرگانی در حال فعالیت هستند، با توجه به تسهیلاتی (در ادامه شرح وظایف این افراد آمده است) که این افراد برای بازرگانان فراهم میسازند، برای انجام صادرات بازارهای هدف مناسبی به شمار می آیند. برای کسب اطلاعات بیشتر از اطلاعات پایه در مورد کشورهای هدف، مشخصات رایزنان بازرگانی و ارتباط با آن ها به آدرس زیر مراجعه نمائید.

http://farsi.tpo.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=319

وظایف شعب یا نمایندگیهای برون مرزی سازمان توسعه تجارت ایران به شرح زیر است:

  • مطالعه و بررسی بازار کشور محل استقرار از لحاظ جذب کالاها و خدمات قابل صدور ایران و تهیه فهرست کالاهای قابل عرضه به بازار مزبور.
  • اطلاع رسانی به صادرکنندگان کالاها و خدمات ایرانی و واردکنندگان بالقوه کالا و خدمات از ایران.
  • ارائه خدمات مشورتی درباره اقتصاد و بازرگانی ایران به متقاضیان مستقر در بازار هدف.
  • ارائه اطلاعات درخصوص ویژگی های بازار محل استقرار نمایندگی یا شعب سازمان به تجار و صنعتگران ایرانی و سازمانهای  اقتصادی ذیربط.
  • راهنمایی سرمایه گذاران خارجی که درصدد سرمایه گذاری در ایران هستند و بالعکس.
  • ارسال مناقصه های ذیربط برای صادرکنندگان یا تولید کنندگان ایرانی در اسرع وقت.
  • کمک به معرفی و تبلیغ کالاها و خدمات صادراتی ایران و ارائه نظرات مشورتی در این زمیه به صادرکنندگان ایرانی.
  • تسهیل مسافرت هیأت های اقتصادی یا بازرگانی عازم ایران یا هیأتهای بازرگانی واقتصادی که از جمهوری اسلامی ایران به کشور محل فعالیت شعبه یا نمایندگی سازمان اعزام می شوند و ارائه نظر مشورتی درخصوص ترکیب و ویژگیهای آنها.
  • کمک به حل و فصل دعاوی تجاری که بین صادرکنندگان ایرانی و طرفهای تجاری آنها در محل فعالیت شعبه یا نمایندگی سازمان به وجود می آید.
  • همکاری در برپایی نمایشگاه های اختصاصی یا تخصصی ایران در بازار هدف و کمک به مشارکت شرکتهای ایرانی در نمایشگاههای بین المللی در آن بازار.
  • کمک به برگزاری اجلاسهای مشترک و همکاری در انعقاد قراردادهای تجاری و تفاهم نامه های مورد نظر.
  • بررسی فعالیتهای اقتصادی رقبای تجاری ایران در قلمروی فعالیت شعبه /نمایندگی و ارائه نتایج آن به سازمان.
  • بررسی مشکلات کالاهای صادراتی ایران یا نقاط ضعف و قوت آنها از طریق نظرسنجی های موردی.
  • برقراری ارتباط مستقیم بین واردکنندگان کالا و صادرکنندگان ایرانی .
  • گردآوری اطلاعات فنی و تخصصی درباره کالاهای جدید عرضه شده به بازار هدف که امکان ساخت آنها در ایران موجود است و ارسال این اطلاعات به سازمان.
  • کمک به ایجاد شورای مشترک بازرگانان ایرانی، اتاقهای مشترک یا ایجاد تشکلهای دیگری که وجود آنها می تواند به بسط مناسبات  اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با بازار هدف کمک کند.
  • کسب اطلاعات دقیق در مورد فعالیت رایزن های بازرگانی کشورهای دیگر در حوزه استقرار شعبه یا نمایندگی سازمان.
  • ارزیابی نمایشگاه های تخصصی یا بین المللی بر پا شده در کشور مورد نظر با عنایت ویژه به نحوه مشارکت موسسات و  شرکتهای ایرانی در نمایشگاه های مزبور.
  • تهیه گزارشهای تحلیلی پژوهشی درخصوص موضوعات مورد نظر سازمان .
  • گردآوری نمونه هایی از کالاهای رقیب درحد امکانات شعبه یا نمایندگی (اقلام کوچک مصرفی) یا کاتالوگ و بروشور  کالاهایی که  امکان خرید یا تهیه و نگهداری آنها مقدور نیست.
  • گردآوری اطلاعاتی درخصوص سازمانهای اقتصادی بازرگانی، تشکلهای تجاری، کانالهای توزیع کالا، واردکنندگان، عمده فروشان و  کلیه موضوعاتی که آگاهی از آنها می تواند به گسترش تجارت خارجی ایران کمک نماید درمحل شعبه یا نمایندگی.
  • تنظیم برنامه فعالیتهای شعبه یا نمایندگی در مقاطع زمانی معین با توجه به اقداماتی که انجام آنها برای توسعه صادرات کالاها و خدمات ایرانی به بازار مورد نظر ضروری به نظر می رسد.
  • انجام سایر فعالیتهایی که سازمان در چارچوب وظایف قانونی خود به شعبه یا نمایندگی محول نماید.

اتحادیه ها و تشکل های صادراتی
اتحادیه یا تشکل صادراتی، نهادی است متشکل از اعضای مختلف که در یک حوزه تخصصی خاص فعالیت کرده و دارای شخصیت حقوقی و مستقل می باشد. این نهادها به صورت صنفی و غیر انتفاعی به نفع اعضای خود فعالیت می کنند.

 

نقش اتحادیه ها و تشکلها در توسعه صادرات غیر نفتی
* حلقه واسط بین بنگاههای کوچک و متوسط و دولت جهت انتقال و انعکاس نظرات، طرحها، ایده ها و ….
* اخذ نظر اعضا، پردازش و تحلیل نظرات و تصمیم سازی برای دولت و مسئولین
* برنامه ریزی و مدیریت جهت ایجاد انسجام، اتحاد و یکپارچگی فی ما بین اعضا
* اتخاذ جهتگیری های کاری و تخصصی و تدوین برنامه های راهبردی و عملیاتی جهت محقق سازی اهداف
* شناسایی موانع قانونی گسترش فعالیتهای اقتصادی و تجاری و کمک به رفع آنها
* ایجاد همبستگی و یکپارچگی بین بنگاهها و جلوگیری از ایجاد رقابت مخرب بین ایشان
* کمک به بهبود قوانین و مقررات و…
* ارائه خدمات مشاوره ای و اطلاعاتی به روز راجع به کالاها، رقبا، قراردادها، بازاریابی و قواعد تجاری و امثالهم به بنگاهها و صادر کنندگان
* حضور قوی و موثر در مراجع تصمیم گیری دولتی و…
رئوس سیاست های حمایتی سازمان از اتحادیه ها و تشکل های صادراتی
* زمینه سازی تدوین برنامه راهبردی توسعه صادرات اتحادیه و تشکل صادراتی
* ثبت اطلاعات و تشکیل پرونده اتحادیه ها وتشکلها در قالب بانک اطلاعات تخصصی
* زمینه سازی صدور پروانه صادراتی برای اتحادیه ها و تشکلها
* برنامه ریزی اجرای طرح رده بندی و رتبه بندی اتحادیهها و تشکلهای صادراتی
* کمک به اجرای طرحهای توسعه و توانمند سازی اتحادیه ها و تشکلها
* حمایت از توسعه و تقویت زیر ساختهای تخصصی صادراتی مرتبط
* فراهم آوردن شرایط حضور در رویدادهای تخصصی داخلی و خارجی
* کمک به انجام فعالیتهای تبلیغاتی، نام و نشان تجاری (برند) در حوزه صادرات نظیر چاپ بروشور، فعالیتهای رسانه ای و تبلیغ در  بازارهای هدف و توسعه و به هنگام سازی سایت و پورتال اطلاع رسانی
* حمایت از انجام طرحهای مطالعاتی و تحقیقاتی در زمینه های تحقیقات بازار و کالا، شناخت بازارهای هدف، توسعه محصولات جدید،   شناسایی فرصتهای تجاری و تدوین برنامه راهبردی توسعه صادرات اتحادیه یا تشکل
* اعطای تسهیلات و حمایت به منظور افزایش تعداد و ترکیب اعضای فعال تشکلهای صادرات گرا در چارچوب خوشه های صادراتی،  شرکتهای مدیریت صادرات، کنسرسیوم های صادراتی و انجمن ها و اتحادیه های صادراتی

 

معاونت بازاریابی و تنظیم روابط
دفاتر بازاریابی آسیا و اقیانوسیه، اروپا و آمریکا و عربی و آفریقا معاونت بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران نیز در زمینه مبادلات تجاری به اقصی نقاط دنیا اطلاعات مفیدی را به تجار و بازرگانان ارائه می دهد. اطلاعات تماس این دفاتر در بخش زیر آورده شده است:

مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای اروپا و آمریکا = ۲۲۶۶۴۰۱۹ و ۲۲۶۶۴۰۰۸-۰۲۱
مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای عربی و آفریقا =   ۲۲۶۶۴۰۱۰ و ۲۲۶۶۲۵۶۶
مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه = ۲۲۶۶۴۰۲۱ ۲۲۶۶۴۰۳۶

 

سرمایه گذاری خارجی

بخش سرمایه گذاری خارجی سازمان توسعه تجارت ایران اطلاعات مفیدی در زمینه آمار سرمایه گذاری خارجی در ایران، قوانین و مقررات و فرصتهای سرمایه گذاری ایران در سایر کشورها، جذب سرمایه گذاری در استان ها و پیوندهای مفید ارائه می دهد. برای دریافت اطلاعات مورد نظر در این خصوص به قسمت صادرات > خدمات بازرگانی > سرمایه گذاری خارجی مراجعه نمائید.
اعتبار صادراتی و سرمایه گذاری در ایران
عدم وصول بموقع مطالبات از خریداران خارجی در اغلب اوقات صادرکننده را با بحران نقدینگی مواجه ساخته و در تنگنای مالی قرار می دهد و در نتیجه باعث ناتوانی وی در ایفای تعهدات مالی به اعتبار دهندگان داخلی و گاهی اوقات منجر به ورشکستگی کامل وی بعنوان یکی از اجزا مهم و حیاتی نظام مالی صادراتی و یکی از ارکان ،(ECAs) می گردد. از اینرو مؤسسات بیمه اعتبار صادراتی زیربنایی اقتصادی جهت کاهش ریسک صادرکنندگان اهمیت می یابند.
وظیفه اصلی مؤسسات بیمه اعتبار صادراتی بیمه نمودن قراردادهای صادراتی در مقابل خطر عدم پرداخت می باشد. این مؤسسات خطر کلاهبرداری، تقلب و ورشکستگی را مدیریت نموده و از این طریق صادرکنندگان و بانکها را در برابر خسارات احتمالی حمایت نموده و در عین حال اعتبار اعطایی بانکها به صادرکنندگان را تحت پوشش قرار می دهند. بدین ترتیب مؤسسات اعتبار صادرات با بسط فرصت های بازار امکان و قدرت رقابت صادرکنندگان را در مقابل رقبایشان فراهم می آورد. بطور خلاصه مؤسسات اعتبار صادراتی از طریق سازوکار مدیریت ریسک پرداختها می توانند:

* اعتماد صادرکنندگان را از طریق پوشش ریسکهای سیاسی و تجاری افزایش دهند.
* ظرفیت رقابت با سایر رقبا در سایر کشورها را ایجاد نمایند.
* اطلاعات مستند و قابل اتکاء را جمع آوری و به روز نموده و در اختیار صادرکنندگان قرار دهند.
* مشاورههای کارشناسی فنی در رابطه با تجارت و تأمین مالی خارجی ارائه دهند.
* در امر تأمین مالی قبل و بعد از حمل از طریق بانکها به صادرکنندگان کمک کنند.
* تجارت بین المللی را تسهیل نمایند.
* فرصتهای بازار را بسط دهند.
* صرفه جوئی در هزینه و زمان صادرکنندگان از طریق جایگزینی معاملات حساب باز بجای اعتبارات اسنادی
* ارتباط صادرکنندگان با مشتریان خارجی را ارتقاء دهند.

صندوق ضمانت صادرات ایران نیز بعنوان مؤسسه بیمه اعتبار صادراتی ایران، یکی از سازمانهای متولی حمایت از صادرات کشور بوده که تحت نظارت وزارت بازرگانی فعالیت می نماید. این مؤسسه در پی کاهش قیمت نفت در دهه هفتاد میلادی ، با کمک UNCTAD  تاسیس گردید. این صندوق از طریق چهار دسته از خدمات قابل ارائه، به انجام رسالت خویش اقدام می نماید:

* خدمات بیمه ای
* کمک به تأمین مالی صادرات کالاها و خدمات
* پوشش طرحهای سرمایه گذاری
* ارائه خدمات مشاوره ای

جهت کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر به قسمت صادرات > خدمات بازرگانی > بیمه، بانک، ارز، صندوق ضمانت و یا وبسایت صندوق ضمانت صادرات ایران به آدرس http://www.egfi.org مراجعه نمائید .

 

بانک توسعه صادرات ایران
یکی از دستاوردهای گرانقدر پیروزی انقلاب اسلامی، تأسیس بانک توسعه صادرات ایران است که ایفای نقش بانک صادرات/واردات را بر عهده دارد. لزوم وجود سازمانی در کشور که بتواند کمبود یک نهاد مالی معتبر و موجه در بخش صادرات/واردات (EXIM) ایران کشور را بر طرف سازد، یکی از نکاتی است که تا زمان پیروزی انقلاب، کم اهمیت تلقی گردیده بود. رفع این نقیصه از ابتدای تدوین قانون عملیات بانکی بدون ربا در ایران، مطمح نظر مقامات اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و بر اساس آن در ۱۳۷۰ بانک توسعه صادرات تأسیس شد و عملاً از شهریور ماه ۱۳۷۱ آغاز به کار کرد و از آن هنگام، در راستای پیشبرد /۴/ تاریخ ۱۹ اهدافی که بانک بر عهده داشت، با کارکنان و کادری متخصص و ورزیده، در خدمت صادرات کشور قرار گرفت. فرآیند عملکرد این بانک در طول سالهای گذشته نمایانگر این واقعیت است که بانک از طریق توجه به سرعت و دقت در روند کار، موجبات جلب اعتماد و رضایت مشتریان خود را فراهم ساخته و علاوه بر آن، اعتماد بانک ها و سازمان های بین المللی را نیز به خود جلب نموده است.
امکانات بالقوه تولید و صدور کالا در کشور، می تواند با اتکاء به خدمات مالی و جانبی بانک تخصصی توسعه صادرات ایران به فعل در آمده و به جایگاه شایسته خود در بازارهای جهانی دست یابد.
نگاهی به برخی از اهداف و مقاصد بانک توسعه صادرات ایران
رسالت این بانک با توجه به اهداف کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور کمک به توسعه صادرات غیر نفتی و گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی با سایر کشورها است. لذا در راستای رسالت فوق، بانک توسعه صادرات ایران موضوعات زیر را دنبال می نماید:

* اعطای تسهیلات و اعتبارات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت صادراتی
* تضمین اعتبارات صادراتی و صدور ضمانتنامه عهده بانکها و مؤسسات مالی داخلی و خارجی برای اعطای تسهیلات مالی به فعالیت های صادراتی
* اعطای تسهیلات سرمایه گذاری برای پروژه های صادراتی در داخل و خارج از کشور
* اعطای تسهیلات صادراتی به خریداران کالاها و خدمات صادراتی کشور به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از طریق بانکها و مؤسسات مالی معتبر سایر کشورها
* اعطای اعتبارات وارداتی به واردکنندگان داخلی برای تأمین مواد اولیه و کالاهای تبدیلی جهت صادرات و همچنین ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز
* اعطای تسهیلات و انجام هر گونه عملی که موجب ارتقاء کیفیت و بالا بردن وضعیت رقابتی صادرات کشور می شود
* تأمین مالی مجدد تسهیلات اعطاء شده برای تولید داخلی به منظور امور صادراتی به خریداران و صادرکنندگان داخلی
* انجام عملیات کارگزاری نظیر کارگزاری اجرای قراردادها و موافقت نامه های بازرگانی و تجاری با دیگر کشورها و انجام هرگونه معاملات ارزی
* ارائه خدمات مشورتی و اطلاعاتی به صادرکنندگان و سایر مراجع ذیربط در امور صادراتی کشور
* اعطای تسهیلات لازم جهت حمایت و پیشبرد صنعت حمل و نقل و توریسم، بازاریابی، شرکت در مناقصات صادراتی، صدور گواهینامه کیفیت و مبدا کالا و همچنین اعطای تسهیلات به منظور توسعه و گسترش صنایع دستی برای صادرات و نیز به مؤسسات و مراکز علمی و تحقیقاتی به منظور تشویق امر تحقیق در توسعه صادرات
* افتتاح و نگهداری حسابهای بانکی، خرید و فروش اوراق بهادار و اسناد معتبر تجاری، تنزیل و تنزل مجدد، تضمین اوراق و اسناد بازرگانی، چک برات و بروات ارزی، قبول پرداختهای بانکی و حوالجات تلگرافی، خرید و فروش ارز و مسکوکات طلا و نقره، دریافت و پرداخت تسهیلات، گشایش اعتبارات اسنادی و به طور کلی سایر اموری که بانک برای انجام فعالیت های صادراتی لازم بداند.
معرفی شوراها و اتاق های مشترک
اتاق های مشترک برای تشویق و توسعه روابط و مبادلات عاملهای اقتصادی ایرانی و خارجی تشکیل می شوند و به نحوی عمل خواهند کرد که به رشد و تقویت همکاریهای اقتصادی دو کشور کمک نمایند. کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی و خارجی که در ارتباط با مبادلات اقتصادی فیمابین ایران و کشور خارجی خاص فعالیت داشته و دارند می توانند به عضویت اتاق های مشترک در آیند. اعضای ایرانی اتاق مشترک باید قبلاً به عضویت یکی از اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن ایران پذیرفته شده و عضویت آنها معتبر باشد.
اتاق های مشترک وابسته به اتاق ایران هستند، اما در قبال اعمال و تعهدات خود دارای مسئولیت حقوقی و مالی مستقل می باشند. شخصیتهایی که در تحقق اهداف اتاق مشترک و پیشرفت مناسبات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و کشور مقابل خدمات فوق العاده انجام داده و یا ممکن است در آینده منشأ خدمات ارزنده گردند، با تصویب هیأت مدیره می توانند به عضویت یا ریاست افتخاری اتاق مشترک پذیرفته شوند. لیست اتاق های مشترک در ادامه می آید:
ایران و آلمان، ایران و ارمنستان، ایران و استرالیا، ایران و افغانستان، ایران و انگلیس، ایران و ایتالیا، ایران و بلژیک، ایران و روسیه، ایران و سوئد، ایران و عراق، ایران و فرانسه، ایران و کانادا، ایران و لیبی، ایران و عمان، و ایران و چین.
همچنین در ادامه لیست شوراهای مشترک نیز میآید:
ایران و آفریقا، ایران و اسپانیا و پرتغال، ایران و الجزایر، ایران و امارات، ایران و بحرین، ایران و ترکیه، ایران و تونس، ایران و سوریه،
ایران و یونان، ایران و عربستان، ایران و قطر، ایران و مالزی، ایران و مصر، ایران و هلند، ایران و هند، ایران و یمن، ایران و ژاپن و شورای زنان بازرگان.
جهت دسترسی به اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس ذیل مراجعه فرمایید :

http://tccim.ir/commonchambers.aspx

 

نحوه شناسایی خریداران، فروشندگان و تولید کنندگان جهانی
شما می توانید با ثبت نام در برخی سایتهایی که به معرفی خریداران و فروشندگان جهانی می پردازند، با انبوهی از خریداران و  فروشندگان جهانی از طریق شبکه اینترنت در ارتباط باشید. لازم به ذکر است معرفی این سایتها به معنی تضمین آنها از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران به لحاظ حقوقی و قانونی نیست و مسئولیت دقت در نحوه عقد قراردادها و مبادرت به شرکت در معاملات بر عهده کاربر می باشد. برخی از این سایتها به شرح زیر می باشند:

http://www.alibaba.com (Google Rank: 7/10)
http://www.ecplaza.net (Google Rank: 5/10)
http://www.kompass.com (Google Rank: 7/10)
http://www.tradezone.com (Google Rank: 5/10)
http://www.hktdc.com (Google Rank: 7/10)
http://www.ec21.com (Google Rank: 5/10)
http://www.ameinfo.com (Google Rank: 7/10)
http://www.exportbureau.com (Google Rank: 5/10)
http://www.globalsources.com (Google Rank: 6/10)
http://www.worldbid.com (Google Rank: 5/10)
http://www.tradeKey.com (Google Rank: 6/10)
http://www.etradeasia.com (Google Rank: 5/10)
http://www.b2bfreezone.com (Google Rank: 6/10)
http://www.importers.com (Google Rank: 4/10)
http://www.toocle.com (Google Rank: 6/10)
http://www.tpage.com (Google Rank: 4/10)
http://www.ttnet.net (Google Rank: 6/10)
http://www.go4worldbusiness.com (Google Rank: 4/10)
http://www.zawya.com (Google Rank: 6/10)
http://www.alilinks.com (Google Rank: 4/10)

همچنین سایت سازمان توسعه تجارت ایران، در بخش منابع اطلاعات تجاری و همچنین دفاتر بازرگانی کشورهای اروپا و آمریکا، کشورهای عربی و آفریقا و دفتر آسیا و اقیانوسیه منابع مناسبی از اطلاعات برای مخاطبان در حوزه های یاد شده می باشند.

 

مناقصات بین المللی
برای در اختیار داشتن لیست مناقصات بینالمللی میتوانید به وبسایت سازمان توسعه تجارت ایران مراجعه نمائید که در آن لیستی از این مناقصات از سایتهای زیر خریداری شده است. در صورت عدم بروز رسانی این دادهها با دفتر توسعه صادرات خدمات تماس حاصل نمائید و مناقصات موردنظر خود را از آن دفتر دریافت نمائید.

http://www.middleeasttenders.com

http://www.tendersinfo.com

مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات= ۲۲۶۶۲۵۵۴ – ۲۲۶۶۲۵۱۸

 

نمایشگاههای بین المللی
یکی از بهترین منابع بازاریابی جهت برقراری ارتباط با شرکای خارجی، شرکت در نمایشگاههای بینالمللی می باشد. جهت اطلاع از تقویم نمایشگاههای بین المللی میتوانید با مراجعه به وب سایتهای زیر به لیست نمایشگاههای دلخواه دست یابید.

http://www.auma.de
http://www.tsnn.com
http://www.expodatabase.com
http://www.eventseye.com

قسمت مشاوره سایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران حاوی مطالب و مقالات مفیدی در مورد صادرات می باشد. از طریق آدرسهای اینترنتی زیر میتوانید به این قسمت دسترسی پیدا کنید:

http://tccim.ir/images/docs/InternationalMarketing.pdf آشنایی با روش های بازاریابی بین المللی
http://tccim.ir/images/docs/TradeMap.pdf    آشنایی با وبسایت نقشه تجاری ترید مپ
http://tccim.ir/images/docs/A_Handbook_of_Comercial_Correspondence.pdf راهنمای کتاب مکاتبات تجاری به زبان انگلیسی
http://tccim.ir/images/rules/TccimRule__25_ExportRule.pdf اطلاعات اتحادیه ها و تشکل های صادراتی استانی
http://tccim.ir/images/Docs/incoterms_2010.pdf     آشنایی با قواعد اینکوترمز ۲۰۱۰
http://tccim.ir/images/Docs/PaymentTerms.pdf روش های پرداخت بین المللی
http://tccim.ir/HelpDesk/ECommerceIntroduction.aspx آشنایی با تجارت الکترونیک
http://tccim.ir/HelpDesk/BrandConsultation.aspx

 

جهت مشاهده قسمت پرسش و پاسخ و همچنین ارسال سوالات خود به آدرسهای زیر مراجعه نمائید:
ارسال سوالات در ارتباط با فعالیت های صادراتی:

http://tccim.ir/HelpDesk/HelpDesk.aspx

ارسال سوالات در ارتباط با موضوعات واردات، گمرک، بیمه و مباحث مالیاتی و حقوقی:

http://tccim.ir/consultation.aspx?p=1&ctype=1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *